Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

Ako sa starať o motobatérie YUASA?

Používate vo svojom motocykli bezúdržbovú, uzavretú moto batériu YUASA? Ste unavení z toho, že Vaša batéria je pred každou sezónou vybitá a znehodnotená. Chcete sa dozvedieť viac o tom ako to funguje a predĺžiť životnosť batérie vo Vašom motocykli? Potom si prečítajte tento článok.

 

Bezúdržbové batérie sa predávajú naplnené, alebo s elektrolytom v samostatnom obale. Ak je elektrolyt pribalený k batérii v samostatnom obale jej aktivácia prebieha tak, že sa naplní pribaleným elektrolytom a následne po 60 minútach uzavrie uzáverom. Bezúdržbové batérie sa nedopĺňajú destilovanou vodou ako klasické kyselinové batérie. Slovo bezúdržbové v ich označení však neznamená, že sa o batériu nemusíte vôbec starať.

 

Pár tipov ako udržať batériu YUASA čo najdlhšie pri živote:

 

1.    Bezúdržbové batérie najčastejšie spoznáme tak, že nemajú šrubovacie,  alebo inak ľahko demontovateľné uzávery pre elektrolyt. Sú takto konštruované preto, že po naplnení sa už nikdy neotvárajú. Otvorenie bezúdržbovej batérie vedie k jej znehodnoteniu.

 

2.    Samovybíjanie je charakteristické pre všetky batérie. Pozitívne je, že pri bezúdržbových ( gélových ) batériách YUASA sa tento proces podarilo spomaliť. Zapamätajte si však, že aj okolitá teplota ovplyvňuje samovybíjanie. Čím vyššia teplota tým rýchlejšie samovybíjanie. Preto by ste sa o batériu mali starať a pravidelne ju nabíjať. Najpomalšie sa batéria vybíja približne pri 0 stupňoch. Ak ju skladujete pri izbovej teplote mali by ste kontrole venovať zvýšenú pozornosť, pretože sa takto batéria dokáže znehodnotiť za jednu zimu.

 

3.    Zapamätajte si, že je dôležité používať správnu nabíjačku. Najjednoduchším spôsobom ako zistiť koľkými ampérmi môžte Vašu batériu nabíjať je vydelenie jej kapacity v ampérhodinách Ah číslom 10. Príklad: 14 Ah / 10 = 1,4 A nabíjanie. Označenie a kapacitu batérie nájdete vyznačenú na jej obale.

 

4.    Ďalšou veľmi dôležitou časťou je pravidelné nabíjanie batérie. Nikdy nenechávajte vašu batériu v motocykli úplne vybiť. Snažte sa ju stále udržiavať skoro plne nabitú. Batériu v motocykli je potrebné dobíjať často pretože nie je používaná pravidelne a preto sa nemôže sama automaticky dobiť. Používajte automatickú nabíjačku, ktorá po nabití batériu udržiava a neprebíja. Prebíjanie batérie takisto vedie k jej znehodnoteniu. Zapametajte si, že štartovanie motocykla vašu batériu vybíja najviac. Z toho dôvodu v zime batériu nabíjate a zbytočne motocykel neštartujte.

 

5.    Ak viete, že nebudete Vás motocykel používať dlhšiu dobu, odpojte batériu. Presvedčte sa však, že je batéria nabitá. Ak má menej ako 12,5 V dajte ju nabiť a skladujte plne nabitú.

 

6.    Pravidelne kontrolujte napätie Vašej batérie pomocou voltmetra. Ak je batéria v poriadku jej napätie bude 12,8 – 13 V. Ak sa napätie dostane pod hodnotu 12,5 V je potrebné batériu dobiť.

 

7.    Skontrolujte napätie batérie pred nabíjaním a 30 minút po nabíjaní. Ak po nabíjaní batérie je jej napätie nižšie ako 12 V pravdepodobne je už batéria znehodnotená a bude potrebné ju vymeniť.

 

8.    Kontrolujte Vašu batériu aspoň raz mesačne. Takto zistíte zníženie jej napätia včas a môžte ju udržiavať v dobrej kondícii.

 

Ak ste svoju batériu nekontrolovali a nedobíjali pravidelne pravdepodobne sa vybila na menej ako 25% to znamená, že napätie batérie je nižšie ako 11,5 V. V tejto situácii je pravdepodobne batéria už znehodnotená a bude potrebné ju vymeniť. Aj v tejto situácii však zostáva ešte posledný pokus ako batériu prebrať. Na nabíjačke je potrebné zvýšiť napätie na max. 25 V a nabíjať približne 5 minút. Ak ampérmeter ani po 5 minútach neukazuje nabitie budete potrebovať novú batériu.

 

Dúfame, že Vám tento článok pomôže udržať Vašu batériu čo najdlhšie v dobrej kondícii. Ak sa budete riadiť týmito radami nebudete každú sezónu potrebovať novú batériu.

 

Text: TP

Copyright Petro a spol. 2011


Novinky a zaujímavé informácie zo sveta motocyklov nájdete na:

www.facebook.com/Petroaspol


Copyright Petro a spol. 2010